שיווק פלפל ליצוא בעונת 2015/16, נתונים ומגמות
ירקות הרצאה במסגרת סיכום עונת גידול ירקות 2015/16 בערבה
מו"פ ערבה מרכז ויידור תחנת יאיר 23/5/16
שיווק פלפל ליצוא בעונת 2015/16, נתונים ומגמות
ציפי פרידקין - מנהלת סקר שווקים, החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר
מאפיינים עיקריים של שוק הפלפל
בעונת 2015/16 חל צמצום משמעותי ביצור הפלפל בגין הירידה בהיקף הדונמים (-30%) ובשל פגעי מזג האוויר.
ביקושים גבוהים בחודשים נובמבר ודצמבר בשוק האמריקאי והרוסי הביאו לצמצום ההספקה לאירופה.
לפי תחזית ה Rabobank ההולנדי לעונת 2015/16
• שיתוף בינ"ל והתארגנויות שיווקיות יאפיינו את סקטור הירקות החסויים בעשור הקרוב. משקים משפחתיים יקבלו צביון שונה. רובם של השווקים, כך מעריך הדו"ח, רוויים. התחרות על כמות ומחיר באה לידי ביטוי בסחף במחיר https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cf...
לפי אותה תחזית:
• תורכיה: משווקת גלובלית, שצפויה, לדעת כותבי הדו"ח, להתרכז בשנים הקרובות במזרח אירופה.
• ספרד: המשך שיפור באיכות המוצרים גידול במספר התארגנויות והמיזוגים.
עונת היצוא הישראלית
היצוא הישראלי התאפיין בשיפור במחיר בשווקים של הולנד ורוסיה.
ביקוש גדול (+10%) ומחירים טובים בשוק המקומי.
• יצוא הפלפל מישראל פחת העונה משמעותית ביחס לעונות קודמות.
• ניתוח נתוני שיווק הפלפל באירופה בשנת 2015 בהשוואה לנתונים משנת 2011 מצביע על התחזקותן של ספרד (גידול של 15.3%) והולנד (ירידה של 8.6%), מול התמוטטות ההספקה הישראלית (ירידה של 56%), האיום ממרוקו והגידול בייצור בארצות יבוא מסורתיות כגרמניה.
• ניתוח נתוני היבוא העונתיים של פלפל מהולנד מצביע על כי הצמצום בהספקה הביא לעליה משמעותית במחיר.
• מבחינת נתוני יבוא הפלפל לארה"ב ניתן להצביע על גידול בהספקה הישראלית בחודש דצמבר 2015 ועל שיפור ניכר במחיר, בהשוואה לנתונים המקבילים מהעונה הקודמת.
• בשוק הרוסי חל העונה (2015/16) צמצום בביקוש. חלקה של ישראל ביבוא לרוסיה עדין הגדול ביותר (50.9%), אך הצטמצם ב 10% בקרוב ביחס לעונת 2013-14. גם בשוק זה ניתן להצביע על מגמה ברורה של שיפור במחיר בהשוואה לעונות קודמות.